Bilder

Med bilder kan vi visualisera vad Liber betyder för våra målgrupper och presentera våra produkter. Målet är att hitta bilder som inte bara visar rätt motiv, utan också har rätt känsla och uttryck.

  • De ska visa rörelse och livfullhet och illustrera den skillnad vi gör för målgruppen (engagerad)
  • De ska förmedla en varm känsla och mänskliga situationer (personlig)
  • De ska förmedla situationer som visar mångfald och representerar samhället (trovärdig)

Känslan i bilderna ska gå hand i hand med de tre pelarna i vår tonalitet.

Vi har behov av tre olika bildkategorier:

Att välja bilder

För att göra det lättare att välja rätt bilder som tillsammans skapar rätt känsla för Liber så kan du ta hjälp av checklistan nedan.

Detta letar vi efter

  • Äkta (Dokumentärt, Naturligt, Trovärdigt)
  • Modernt (Nutida)
  • Aktivitet (Rörelse, Engagemang, Interaktion)
  • Positivitet
  • Svenskt (Miljö, Verktyg)

Detta undviker vi

  • Dassiga färger
  • Skrikiga färger
  • Tillrättalagda situationer (Uppställt)
  • Passiva situationer (Inaktivitet)
  • Retuscherat material

Exempel

Kommer snart