Bilder
Med bilder kan vi visualisera vad Liber betyder för våra målgrupper och presentera våra produkter. Målet är att hitta bilder som inte bara visar rätt motiv, utan också har rätt känsla och uttryck.
- De ska visa rörelse och livfullhet och illustrera den skillnad vi gör för målgruppen (engagerad)
- De ska förmedla en varm känsla och mänskliga situationer (personlig)
- De ska förmedla situationer som visar mångfald och representerar samhället (trovärdig)
Känslan i bilderna ska gå hand i hand med de tre pelarna i vår tonalitet.
Vi har behov av tre olika bildkategorier:
Att välja bilder
För att göra det lättare att välja rätt bilder som tillsammans skapar rätt känsla för Liber så kan du ta hjälp av checklistan nedan.
Detta letar vi efter
- Äkta (Dokumentärt, Naturligt, Trovärdigt)
- Modernt (Nutida)
- Aktivitet (Rörelse, Engagemang, Interaktion)
- Positivitet
- Svenskt (Miljö, Verktyg)
Detta undviker vi
- Dassiga färger
- Skrikiga färger
- Tillrättalagda situationer (Uppställt)
- Passiva situationer (Inaktivitet)
- Retuscherat material
Exempel
Kommer snart
Generella bilder
Innehållet i de generella bilderna kan omfatta alla Libers affärsområden och målgrupper, och samspelet mellan Liber och dem. Bilderna måste inte innehålla människor, utan kan illustrera miljöer där våra målgrupper vistas eller visualisera nyttan av Libers produkter och tjänster.

Annonsbilder
En annonsbild är oftast en del i en kommunikativ idé - och innehållet i annonsbilderna styrs av idén.
Bilderna får gärna föreställa människor som användare av Libers produkter och tjänster. Personerna ska ha kontakt med mottagaren av kommunikationen (annonsen), genom att titta in i kameran. Bakgrunden ska vara enkel och avskalad.
I de bilder där vi har större fokus på produkten ska miljön som produkten, eller produkterna, befinner sig i vara kopplad till användarens vardag. Om vi använder annan rekvisita än våra produkter i bilderna ska de detaljerna vara genomtänkta och tillföra något till sammanhanget, antingen för att skapa en känsla av var produkten hör hemma eller för att stötta den färgskala som produkten har.
Observera: I sammanhang då bilden kombineras med en produktbild, kan bilden i en annons vara antingen annonsbild eller generell bild.











Produktbilder



