Tonalitet
Hur vi ser ut är viktigt för ett starkt och enat Liber-varumärke, men också hur vi låter. Vilka ord vi väljer och hur vi formulerar oss skapar vår röst - vår tonalitet. Tonaliteten kan skapas i texter, men också i ljud - till exempel i det som sägs i en film.
Vi pratar med många olika sorters mottagare med skilda behov: Från HR-chefer och politiker till studenter. Precis som när vi pratar med någon öga mot öga, anpassar vi vårt språk och vår ton efter sammanhang och budskap. Ibland behöver vi prata med mer pondus, ibland behöver vi vara väldigt pedagogiska. Men Liber är alltid Liber, och i grund och botten är vår tonalitet densamma.
Så låter Liber:
Praktiska tips:
Engagerad
För att hjälpa fler att lyckas med sina studier behöver vi intressera och övertyga den vi pratar till. Det gör vi genom att uttrycka oss med inlevelse och engagemang.
Personlig
Vi är du med våra mottagare och pratar till människan på andra sidan. Vi har ett personligt och varmt uttryck.
Trovärdig
Vi är marknadsledande - och med det följer ansvar. Vi ser till att alltid uttrycka oss ärligt och noggrant.
Dos and don'ts
Do
Bekräfta mottagaren och den insats han eller hon gör. Tala om vad vi på Liber gör för att bidra och underlätta. Ställ retoriska, intresseväckande frågor när det passar.
Don't
Var inte överentusiastisk. Slösa inte med utropstecken.
Do
Skriv i direkt du-form. Föreställ dig en person och formulera dig utifrån hans eller hennes behov. Använd ett nära och enkelt språk, före det formella och distanserade.
Don't
Tappa inte bort professionaliteten. Personligt betyder inte slarvigt eller nonchalant. Undvik smileys (kan dock användas sparsamt i sociala medier).
Do
Bjud in till kontakt och dialog. Uttryck att vi är intresserade av vad mottagaren tycker.
Don't
Lova inte för mycket. Även om vi skulle vilja, kan vi inte alltid tillgodose allas behov.
Do
Guida vidare för att läsa mer, ta kontakt osv. Hjälp mottagaren genom att presentera relevant information, sålla bort onödigt vetande.
Don't
Var inte övertydlig. Glöm inte att den vi pratar till är expert på just sitt område.
Do
Snåla med superlativen. Gör research, dubbelkolla fakta. Var öppen med viktiga villkor.
Don't
Skriv inte mottagaren på näsan. Var inte för detaljerad eller fyrkantig.
Do
Bemöt åsikter och feedback med öppenhet och transparens. Var ärlig och rakryggad, snarare än att försöka dölja eventuella misstag.
Don't
Blanda inte ihop respektfull med överdriven artighet. Vi visar inte respekt genom högtravande ord.
Do
Vi tilltalar alla med respekt och tänker utanför normen. När du ger exempel, försök inkludera olika behov och situationer.