Logotyp
Libers logotyp är baserad på Fibonaccis talföljd och ger ett tydligt släktskap med vår moderkoncern - Infinitas Learning. Den är vår viktigaste beståndsdel för att skapa igenkänning hos våra målgrupper.
Designexemplen är till för att inspirera och vägleda vid formgivning av olika enheter, inte fungera som original.
Ladda ned Libers logotyp
För trycksaker
Trycksaker använder en teknik som kräver 4 färger (Cyan, Magenta, Yellow & Black). Logotypen kan öppnas i Adobe Illustrator eller monteras i Adobe InDesign-filer. OBS! Filer som använder CMYK kommer inte ha en representativ färgåtergivning på skärmar.
För digital användning
Digital användning av logotypen kräver att alla inställningar är satta i RGB (Red, green & Blue). RGB är en simulering av fysiska färger. Även vissa program kan hantera RGB-filer olika.
SVG är ett filformat som är oberoende av pixlar. Vid t ex skalning så påverkas inte kvalitet och det går även att ändra både färg och form med hjälp av CSS. SVG-filer väger betydligt mindre än t ex jpg och png och är därför mycket användbart som filformat för responsiva webblösningar.
Logotypen i sitt ursprungsformat representerat här i RGB. Filen kan öppnas i Adobe illustrator.
PNG är ett bildformat som är mer flexibelt än t ex JPG, då det kan innehålla transparens och är bättre för kantutjämning. PNG är ett filformat som bygger på pixlar. En rekommendation vid användning är att göra om bilden till ett så kallat 'Smart object' i Photoshop för att förhindra kvalitetsförsämring vid upprepad skalning.
Användande av enfärgad logotyp
De enfärgade logotyperna används i undantagsfall när huvudloggan ej går att applicera. Exempelvis vid enfärgade trycksaker.

(Logotypen kan öppnas i Adobe Illustrator eller monteras i Adobe InDesign-filer.)
Läs mer om enfärgade trycksaker
Libers logotyp

Logotyp med payoff
Vårt varumärkeslöfte "Kunskap som gör skillnad" får användas som payoff eller tagline. Det ska göras där det är relevant och finns utrymme. Payoff/löfte placeras fristående, men i anslutning till logotypen. Se exempel på utförande och applicering.






Marginaler
Logotypen ska alltid omges av luft och fri yta, för god synlighet.
Standardmarginaler
Logotypen ska ha en marginal till vänster, ovan och under som motsvarar storleken på den blå kvadraten i logotypen (blå kvadrat i beskrivningen nedan). Till höger ska marginalen motsvara en kvadrat som är lika hög som hela logotypens symbol (grå kvadrat i beskrivningen nedan).

Utökade marginaler
I samtliga digitala kanaler ska logotypen ha en marginal till vänster, ovan och under som motsvarar storleken på den gula kvadraten i logotypen (gul kvadrat i beskrivningen nedan). Till höger ska marginalen motsvara en kvadrat som är lika hög som hela logotypens symbol (grå kvadrat i beskrivningen nedan).

Specialmarginaler
Det finns undantagsfall då Libers logotyp endast representeras av symbolen. Det gäller uteslutande sociala medier där ytan är för liten för att logotypen ska fungera i sin helhet. (se exempel nedan från Facebook och Instagram). Logotypens symbol ska ha en marginal runt om som motsvarar storleken på den gröna kvadraten i logotypen (grön kvadrat i beskrivningen nedan).



Användande av Libers primära logotyp
Libers logotyp ska om möjligt placeras mot vit eller ljus bakgrund. Undantag kan göras i rörlig media, där behoven ser annorlunda ut. Där kan logotypen istället placeras direkt mot den bakomliggande innehållet (till exempel film eller animation) och "Liber" kan då vid behov skrivas med vit text för synlighetens skull.



Remsa
Remsan har som uppgift att presentera Logotyp, avsändare samt målgrupp.
Logotypen placeras alltid först i ordningen. Det innebär att om remsan ligger i vänster kant så ligger logotypen längst till vänster. Ligger remsan placerad i höger kant så ligger logotypen längst till höger. Den yttre marginalen ska vara samma storlek som logotypens hela symbol (grå kvadrat i beskrivningen nedan). Den övre och undre marginalen ska vara samma storlek som logotypens gula kvadrat (gul kvadrat i beskrivningen nedan).
Logotypen följs av en vertikal skiljelinje. Linjen får inte understiga en tjocklek av 1 pkt. Linjen skalas upp i och med att hela remsan skalas upp. Marginalen mellan logotypen och skiljelinjen är samma storlek som logotypens gula kvadrat (gul kvadrat i beskrivningen nedan). Då skiljelinjen upplevs ha en annan optisk linjering horisontellt så är marginalen mindre ovanför och under. Storleken på marginalen är samma som logotypens blå kvadrat.
Efter skiljelinjen kommer avsändaren. Avsändaren består av text. Typsnittet är Work Sans Light och får inte understiga en grad av 8 pkt. Graden skalas upp i och med att hela remsan skalas upp. Marginalen runt avsändaren är samma storlek som logotypens gula kvadrat (gul kvadrat i beskrivningen nedan).
Sist kommer målgruppen. Målgruppen består av text i Work Sans Regular. Minsta storleken på målgruppen är 14 pkt. Marginalen runt målgruppen är samma storlek som logotypens gula kvadrat (gul kvadrat i beskrivningen nedan).
Utgångsläget för remsans storlek och förhållande mellan logotyp, avsändare och målgrupp är annons i A4-format. Hela remsan är 11,5 cm bred och 2,2 cm hög. Storleken på logotypen är då 2,3 cm bred, 1,1 cm hög, skiljelinjen är 1 pkt tjock och 1,5 cm hög, avsändaren är 8 pkt stor med 10 pkt radavstånd, målgruppen är 14 punkter.

Placering
När vi producerar trycksaker ska logotypen placeras i någon av ytans kanter, nära hörnen, om inget annat uppges. Se exemplen nedan. När logotypen ligger mot ljus bakgrund/bild ska utökade marginaler användas. Se avsnittet Marginaler.






Otillåten användning
Nedan ser du några exempel på hur du inte bör använda Libers logotyp.












Co-branding
När Liber presenteras med andra varumärken, tex i samarbeten och paketeringar är det viktigt att logotypen visas i sin helhet och att alla regler för logotypens marginaler och färger efterföljs. Logotypen får inte underordnas andra varumärkens logotyper eller symboler. Logotypen måste ligga mot en ljus bakgrund alternativt vit platta. Läs mer om Libers logotyp.
Undantag från ovanstående riktlinjer får endast göras om det skett en överenskommelse med samverkande parter och varumärken. I vissa fall behöver ett avtal träffas och vi kan behöva ta hänsyn till andra varumärkens riktlinjer. Kontakta respektive marknadsansvarig på Liber eller kontaktakundservice@liber.se vid frågor om co-branding.